DHW Liefdescollege: Hoe is het nou met de liefde?

Op dinsdag 16 maart gaf Liefdesdokter Inge een liefdescollege in het kader van de Dutch Happiness Week.
Hieronder vind je de highlights en de links naar de video’s en achtergronden.

Vooraf vulden deelnemers een ‘liefdesanamnese’ in. Hierin gaven ze openhartig antwoord op de volgende vragen:
Wat ben je direct of indirect door corona verloren?
Wat is je tegengevallen in de ander/anderen? En in jezelf?
Waar maak je je zorgen om?
Waarvan ben je je meer bewust dan voorheen?
Wat/wie in je leven ben je meer gaan waarderen?
Waar ben je trots op?
Wat is het eerste wat je gaat doen als corona voorbij is?

Uit de ontroerende antwoorden kun je opmaken dat corona onze harten enorm heeft bewogen en nog doet. De diagnose is dan ook: de liefde leeft, is wakkerder dan ooit en staat onder druk. Menselijkheid is geen ziekte. En dient wel te worden behoed en gevoed. Vandaar de voorgestelde behandeling, ter bescherming en versterking ervan.

Voor een goed resultaat van deze behandeling, geldt het volgende voorschrift:

  • Stap voor stap, een stapje tegelijk (we zijn niet in een uurtje klaar)
  • Volg je nieuwsgierigheid (niet je oordeel of cynisme)
  • Sta jezelf toe om voluit te mogen leven, ongeacht de omstandigheden

5 vitaminen voor een kalm hoofd en een warm hart

Vitamine 1: Tederheid en troost

Wat is er veel verloren het afgelopen jaar. Om de hardheid waarmee we om de oren worden geslagen te kunnen verduren hebben we zachtheid nodig. Als het met de een slecht gaat, raakt dat ook de ander. Wij zijn sociale wezens en zijn hoe dan ook met elkaar verbonden.

Ieder verlies is een verlies, ook al denk je misschien dat anderen het erger hebben. Juist door wèl stil te staan bij verlies, wint de liefde aan betekenis. Verlies doet geen afbreuk aan de liefde; liefde is groter dan de dood. Ieder heeft een eigen verhaal dat niet te vergelijken is. Maak ruimte om te luisteren naar elkaars verhaal. Dit verhaal gaat over liefde, ook als het over verlies gaat. Ons verlies hebben we te nemen, en rituelen helpen daarbij. Welke rituelen gaan ons helpen bij het plek geven aan dat wat corona met ons heeft gedaan?

Kijktip: De Doula’s van de stad van Adelheid+Zina op 16 april om 23.00u bij Human

Wat het afgelopen jaar ook meer aan het licht is gekomen – blijkt ook uit de liefdesanamnese – is waarin we nog te groeien hebben als het gaat om onze menselijkheid. Laat je raken door Babs Gons.

Jij bent precies goed.

Vitamine 2: (H)erken wat is

Wat is het ongemakkelijk om stil te staan bij de ongemakkelijk emoties. We noemen ze ‘negatieve emoties’. Dat zijn ze allerminst. Ze bevatten waardevolle informatie. Boosheid vertelt bijvoorbeeld iets over levenskracht. Rouw is liefde die thuisgebracht wil worden, ‘waarvan het adres is kwijtgeraakt'(zoals Manu Keirse dat zo mooi weet te zeggen).

Leer getuige te zijn van jezelf. Om te leren in de liefde hebben we zachte, veilige ogen nodig die ons kunnen zien en die kunnen blijven. Ondanks het ongemak. Het helpt wanneer we taal leren waarmee we onze emoties, gedachten en gedrag kunnen waarnemen en uitdrukken. Het helpt vooral wanneer we leren luisteren naar wat er is.

Er is een stem die geen woorden gebruikt. Luister.
Rumi

De polyvagaaltheorie van Stephen Porges gaat over deze stem. Het autonome zenuwstelstel tast continu de omgeving af: “Is het hier veilig?”. Porges noemt dit neuroceptie. Het is voor ons bewustzijn niet waarneembaar. We kunnen enkel de fysiologische (de levensprocessen zoals stofwisseling, hartslag, ademhaling etc) reacties leren herkennen van dit prachtige verbindings- en beveiligingssysteem. Het bouw van ons autonome zenuwstelsel weerspiegelt de evolutie van reptiel tot mens in drie stappen. Immobiliseren (volledig tot stilstand komen, wat je bijvoorbeeld een hagedis ziet doen zodra er gevaar dreigt), activeren (waardoor je kunt vechten of vluchten) en sociaal betrokken zijn (elkaar beschermen, wat alleen zoogdieren kunnen). Je kunt het zien als een ladder:

  • Bovenaan de ladder, de boel is veilig, je darmen doen het, ademhalen en hartslag in kalm tempo: alle ruimte voor contact, openheid, creativiteit, liefde, compassie
  • Een treetje lager wordt het vlucht- of vechtmechanisme geactiveerd: hartslag omhoog, stofwisseling vertraagt.
  • Op de laagste tree ben je nergens meer toe in staat en is bijvoorbeeld je denk.

Je kunt leren waarnemen waar je bent op die ladder. De regulatie van spanning is belangrijk en je kunt elkaar daarin helpen, door co-regulatie. Wat houdt je in de ontspannen staat, door zelf te doen of samen met anderen? (bv tuinieren, wandelen, zon op je gezicht voelen). Wat haalt je uit de onstuimigheid of leegte? (bv keihard meezingen, douchen, sportactiviteit, warme kop thee, huilen, slapen, in stilte zijn met iemand).

Leestip: de jongen, de mol, de vos en het paard, Charlie Mackesy

Vitamine 3, Anti-fragiliteit

Misschien hoopte je op een leven zonder krasjes, zonder afwijzing, zonder pijn, zonder tegenslag. “Dit gaat mij nooit meer gebeuren”. Een ongeschonden hart nastreven levert een leven op waarin je niet dood bent. Dat is iets anders dan een Leven.

De natuur is hartstikke sterk en wij zijn dat ook, want wij zijn ook natuur. Er is meer plek in een gebroken hart waarvan je de stukken weer bij elkaar hebt gezocht en gelijmd. Precies daarmee maak jij het verschil.

We kunnen onszelf trainen in bewust verdedigen, incasseren, meeveren en leren raken. Het leven als een bokstraining. Iemand die ons hierin kan inspireren in het trainen van veerkracht en sterker worden van tegenslagen, is Nassim Taleb, die het boek ‘Antifragile: Things That Gain From Disorder’ schreef.

Vitamine 4: Kracht van verbeelding

Hoe mag het worden? Er zijn hier en daar al wat sprankeltjes zichtbaar en voelbaar van hoe het zou kunnen zijn. Een helder beeld van de zich ontvouwende toekomst hebben we nog niet. Het vermogen van kunstenaars om te kunnen verbeelden, is precies wat we nodig hebben.

We hebben allemaal verbeeldingskracht. We zetten het bijvoorbeeld in voor het verbeelden van rampscenario’s. Als we ons kunnen voorstellen hoe de gewenste toekomst eruit ziet, kunnen we daar naar handelen. Op je moedige pad gaan zonder garantie voor succes is levenskunst, en een ode aan de liefde.

De liefde vieren hoeven we niet te laten afhangen van de omstandigheden. Hier gaan we zelf over. Hoe kun je jouw verbeeldingskracht inzetten om – ook/juist in coronatijd – het gewone tot een bijzondere ervaring te maken?

Een voorbeeld van hoe verbeeldingskracht onze blik en bewustzijn kan verruimen, zie en hoor je in deze creatie van Nynke Laverman.

Vitamine 5: keuzevrijheid

Het hart gaat van binnen naar buiten open. Niemand kan je dwingen tot liefhebben. Jij hebt de sleutel zelf in handen. In haar boek De Keuze beschrijft psycholoog, overlever van de holocaust, traumadeskundige Edith Eger hoe we die sleutels kunnen leren vinden en gebruiken. Het werk van Viktor Frankl inspireert haar hierin nog altijd.

Tussen stimulus en respons ligt een ruimte. In die ruimte ligt onze vrijheid en onze kracht om onze respons te kiezen. In onze respons liggen onze groei en ons geluk besloten.’
Viktor Frankl

 

Corona drukt ons met de neus op de feiten. We worden geroepen om te groeien in menselijkheid, met compassie voor elkaar en het vermogen om onze veerkracht te voeden en te versterken. Moge de behandeling met deze vijf vitaminen je goed doen. Op de liefde.

© 2022 | Alle rechten voorbehouden | DeLiefdesdokter.nl

Staat jouw naam er al bij?

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.